Олімпіади та конкурси

                                         Олімпіада з української мови і літератури
                                                                      7 клас
Перший етап
Українська мова
1. Написати твір-роздум на тему " Чи кожна людина може стати видатною?"
2. Словосполучення записати,замінивши цифри словами.
   Без 600 грамів , до 800 кілограмів, у 940 тоннах, після 31кілометра, близько  900 метрів, під 7 вітрами,  хлівець для п'яти овець.
3. Поставити розділові знаки, підкреслити дієприкметникові звороти.Виділені слова розібрати морфологічно.
   Освітлена місяцем шхуна стояла непорушно на водній поверхні. Вітрила зафарбовані сонцем схожі були на рожеві крила чайок.Заграв зарум'янився Дніпро злегка покритий свіжим туманцем. Осріблені місяцем гори блищать.
4. Зробити синтаксичний розбір речення.
І пахне сонцем і медком земля, легким серпанком оповита.

Українська література
1.Напиши твір на  одну з тем:
  - Мій улюблений герой повісті І. Я. Франка " Захар Беркут".
  - У чому сила літератури як мистецтва слова?
2.Дай відповідь стисло  та лаконічно на кожне запитання:
  - До якого різновиду суспілно-побутових пісень належить " Ой у степу  криниченька..."?
  - Що таке ідея літературного твору?
  - Які пісні називають співанками, "перлами розсипаного намиста "?

Другий етап
Українська мова
1.Написати твір-опис на тему " Хвилина без мами".
2.Утворіть дієприкметники від дієслів: сяяти, зігрівати, пожовтіти, написати, посивіти.
   Скласти з ними речення.
3.Утворити від поданих слів усі дієслівні форми, у дужках написати як вони називаються.
  Малювати, завоювати, регулювати, прочитати, опрацювати.
4. Утворити форму кличного відмінка наведених іменників.
  Юрій Васильович, Максим Григорович, Ігор Леонідович, Володимир Олександрович,Олег Данилович,Олексій  Іванович, Геннадій Михайлович,Валентина Петрівна, Олександра Миронівна, Марія Миколаївна,Ольга Степанівна.

Українська література
1. Доповнити думку:
    Балада - це...
    Повість - це...
    Перша збірка творів Т.Г. Шевченка називалася...і вийшла в....
    " Заповіт" написаний у ...
2.Написати твір на тему " Повість І.Франка " Захар Беркут" і наша сучасність".

                                                         8 клас
Перший етап
Українська мова
1. Підібрати максимальну кількість епітетів до слів  сміх, день,земля, людина.
2. Поставити іменники в родовому відмінку.
  Вівторок, грім, закон,колектив, Крим,мотор,пісок,предмет, прогрес, сорт, гнів, звук, телефон, Буг, інститут.
3. Від поданих іменників утворити чоловічі й жіночі імена по батькові.
     Андрій, Лев, Леонтій, Олексій, Федір, Яків, Григорій, Купріян, Хома, Ілля, Віталій.
4. Доповнити речення відокремленими членами речення.
    Білий сніг іскриться всюди.
    Ясне сонце світить нам десь далеко з неба.
    Кожен вечір учні старанно готуються до уроків.
    Усі діти зібралися біля входу до актової зали.
    Голосно і чітко командир загону подає сигнали.
5. Написати твір-розповідь на тему " Осінні мелодії".

Українська література.
1.Відповісти   на запитання. Які роди  та жанри існують у художній літературі?
   Накреслити схему.
2. Що таке літопис? Сатира?Алегорія?
3. Написати нарис " Пісня моя - радість моя"

Другий етап
Українська мова
1. Скласти невелике висловлювання з елементами опису місцевості, де народилися.
2. Підібрати до поданих фразеологізмів синоніми.
    Гріти руки, зуби гостирити, зарубати на носі,і вухом не вести, дбати про свою шкуру, гайки підкрутити, нуль без палички, іти на дно.
3. Утворити від поданих слів усі дієслівні форми. У дужках написати ,як вони називаються.
   Палати, різати, позеленіти, бити,читати.
4. Пояснити. чому не подовжуються у вимові приголосні в поданих словах.
     Щастя, листя,радістю,вістю,полум'я, кров'ю.
5. Записати п'ять-шість прислів'їв з антонімами. які б характеризували поведінку й діяльність людини.

Українська література
1. Дати відповідь на запитання,дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
   Хто з письменників писав твори у формі сну?
  Як ви думаєте. чому митці вдавалися до цього прийому?
2. Літопис - це.....
3.Записати у дві колонки слова,які характеризують князя Ігоря з позитивного та негативного боку.

                                                      9 клас
Перший етап
Українська мова
1.Написати твір-опис " Рідне місто"
2.Від поданих іменників утворити форму орудного відмінка однини.
   Молодь, ртуть, галузь, молодість, радість, лють, подорож, туш, матір, вість.
3.Зробити синтаксичний розбір речення, указавши частини мови.
Пошарпані грозами, подзьобані осколками снарядів, думають свою безконечну думу почорнілі цегляні стіни, лупиться під палаючим сонцем старенький, вимитий дощами дах, задумливо шепочуть над школою статні осокори.
4. Підібрати до поданих фразеологізмів синоніми.
   Опустити руки, спалити мости за собою, не спускати з нього ока, хоч на край світу, собаку з'їсти.

Українська література
1.Зі скількох дощечок текстів складається " Велесова книга"? Назвіть основні її теми.
2. Чому думки з " Повчання дітям" Володимира Мономаха актуальні й сьогодні?
3.Записати відомі крилаті вислови , у яких називаються імена.
4.Написати твір на тему " Як на прикладі свого життя Г.Сковорода довів необхідність для людини " сродної" праці"?

Другий етап
Українська мова
1. Записати слова,  поставивши наголоси.
  Вимова, ознака, дефіс, випадок, новий, завжди, легкий, кроїти, дочка, олень, отаман, колія, приятель, ненавидіти, донька, середина.
2. Подані іменники поставити в родовому відмінку.
  Фікус, понеділок, жаль, жах, яр, характер, Донбас, гіпс,оцет, мерседес, Марс, ніс.
3. Записати правильно слова.
   Порт...єра, черв...ячок, т...мяний, між...ярусний, хрес...ний, капос...ний, л....яний, іл...юзія, лібрет...о, священ...ий, жовч...ю, груш...вий, плеч...вий, шампін...йон.
4. Уявіть,що вас повинні представити ще не знайомій вам людині. Підготуйте невеличку розповідь про себе.

Українська література
1. Дати відповідь на запитання.
   1. Хто з українських композиторів створив оперу " Енеїда"?
   2. Хто з героїв " Наталки Полтавки" має прізвище, складова частина якого - дієслово наказової форми?
2. Засновником українського друкарства був...
3. Інтермедія - це...
4.Написати твір на тему "Енеїда" І. Котляревського  - енциклопедія  народознавства".

                                                          10 клас
Перший етап
Українська  мова
1.Записати цифри словами
  Від 923 відняти 54, до 876 додати 93, поїзд із 267 пасажирами. Скільки разів міститься 24  в  1911?
2. Пояснити значення фразеологізмів.
   Опинитися між двох вогнів, брати на глум, голий як бубон, верстати шлях, видавати себе з головою, собака на сіні,  море по коліна.
3. Відредагувати словосполучення.
   Приймати заходи, прийняти участь, здійснити вплив, повістка денна, предложення,
слідуючі члени групи, у самий найближчий час, згідно наказу.
4. Скласти діалог на тему " Що кожний із нас може зробити для створення сприятливої мовної ситуації в Україні ?", записати його.
5. Перекласти українською мовою.
Мешать кашу, мешать товарищу, мешать краски, не мешай мне, мешать играть.

Українська література
1.Чому твір " Кайдашева сім'я" І. Нечуя-Левицького називаємо соціально-побутовою повістю?
2. Написати твір на тему " Зображення величі й краси козацької звитяги в народному епосі та творчості українських письменників".
3.Дати відповіді на запитання, дотримуючись чіткості й лаконічності у висловлюваннях.
 1. Про кого Д.Донцов сказав: " Це була людина з тисячею масок" ?
 2. Хто мав такі псевдоніми: Мирон, Іван Живий, Дженджалик, Хома Брут?
 3. Хто такий корифей?
4.  Хто автор першого соціально-психологічного роману доби реалізму?

Другий етап
Українська  мова
1. Написати твір-роздум на тему " Я усвідомлюю себе українкою ( українцем)".
2. Підібрати синоніми до прикметників.
    Крутий берег, крутий поворот, круте тісто, крутий характер.
3. Поясніть значення фразеологізмів.
    Латати дірки, скриня Пандори, Вавилонське стовпотворіння.
4. Відредагуйте подані фрази.
   А іменно, заслуговує увагу, відремонтувати утюг, коврові доріжки, прошу до уваги.
5. Визначити рід незмінюваних іменників, поєднавши з прикметниками.
   Фортепіано, авто, меню, цеце, Тбілісі, фламінго, кашне, поні.


Українська література
1. Напишіть твір на тему " Шлях знаходить  той, хто шукає"( за творчістю І.Франка).
2. Закінчити речення.
    "Великий артист зору", " колосальне ,всеобіймаюче око" - це....
     Символічне ім'я І.Франкові дав вірш...
     Збірка інтимних поезій І.Франка називається...
3. Скласти план аналізу епічного чи драматичного твору.
4. Зробити ідейно-художній аналіз уривка
   Наша дума, наша пісня
   Не вмре , не загине.
   От де, люди,наша слава,
   Слава України.
                       Т.Г.Шевченко

                                                  11 клас
Перший етап
Українська  мова
1.Дібрати означення до наведених іменників.
  Консоль,папороть,шампунь, насип, мозоль, рояль,перекис,нежить,емаль,тунель.
2.Знайти допущені помилки в узгодженні підмета й присудка
   Біля криниці, де сріблилася намерзлою кригою вода, лелека зупинилася.
   Я та пес ішов лісом.
   Кожний із дарувальників носили із собою оберемок ліщини.
   Багато визначних політичних , культурних та наукових діячів зарубіжних країн закінчило Києво-Могилянську академію.
3.Утворити назви мешканців чоловічої та жіночої статі поданих населених пунктів.
   Бахмач, Біла церква, Чернігів, Хотінь, Кіпр.
4. Поставте іменники в родовому та орудному відмінках однини.
   Жнець, зустріч, круча, гордість, пам'ять, жовч .
5.Запишіть цифри словами.
   Сумма чисел дорівнює 569, зустрілися із 768 учнями, не вистачало 487 підручників, на 674 гектарах, близько 469 кілометрів.

Українська література


 











 




Немає коментарів:

Дописати коментар