Стилі творів
Фольклор
Історична пісня " Ой Морозе, Морозенку".
Історична пісня " Чи не той то Хміль".
Маруся Чурай " Віють вітри".
Маруся Чурай " Засвіт встали козаченьки".
" Дума про Марусю Богуславку".
Балада " Ой летіла стріла".
Література Київської Русі
"Повість минулих літ"( уривки про заснування Києва, про помсту княгині Ольги).
" Слово про похід Ігорів".
Література бароко
Григорій Сковорода " Всякому місту - звичай і права".
Григорій Сковорода "Бджола та Шерешень".
Григорій Сковорода "De libertate".
Афоризми Григорія Сковороди.
Нова українська література
Класицизм
Іван Котляревський " Енеїда".
Сентиментализм
Іван Котляревський " Наталка Полтавка".
Григорій Квітка-Основ'яненко " Маруся".
Романтизм
Пантелеймон Куліш " Чорна рада".
Тарас Шевченко " Катерина".
Тарас Шевченко " Гайдамаки".
Реалізм
Тарас Шевченко " Кавказ".
Тарас Шевченко " Сон".
Тарас Шевченко" І мертвим, і живим, і ненародженим..."
Тарас Шевченко " Заповіт".
Іван Нечуй-Левицький " Кайдашева сім'я".
Панас Мирний " Хіба ревуть воли,як ясла повні? "
Іван Карпенко-Карий " Мартин Боруля".
Іван Франко " Гімн"
Іван Франко" Чого являєшся мені у сні".
Іван Франко " Мойсей".
Модернізм
Михайло Коцюбинський " Тіні забутих предків".( Неоромантизм)
Михайло Коцюбинський "Intermezzo". (Імпресіонізм)
Ольга Кобилянська " Земля".
Леся Українка "Лісова пісня."( Неоромантизм)
Леся Українка " Contra Spem spero".( Символізм, неоромантизм)
Микола Вороний " Блакитна панна".( Символізм)
Олександр Олесь " Чари ночі".( Символізм)
Олександр Олесь " О слово рідне! Орле скутий!..."( Символізм)
Павло Тичина " О панно Інно" ( Кларнетизм)
Павло Тичина " Ви знаєте ,як липа шелестить..."( Кларнетизм)
Павло Тичина " Пам'яті тридцяти".
Максим Рильський " Молюсь і вірю..."(Неокласицизм)
Микола Зеров " Київ - традиція ".(Неокласицизм)
Микола Хвильовий "Я (Романтика)". (Імпресіонізм)
Юрій Яновський " Дитинство"( з роману в новелах " Вершники"). (Неоромантизм)
Валер'ян Підмогільний " Місто".
Остап Вишня " Моя автобіографія".
Остап Вишня " Сом".
Микола Куліш " Мина Мазайло"
Богдан-Ігор Антонич " Різдво".( Авангардизм)
Володимир Сосюра " Любіть Україну".
Олександр Довженко " Україна в огні".
Олександр Довженко " Зачарована Десна".
Андрій Малишко "Пісня про рушник".
Олесь Гончар " Залізний острів (з роману в новелах " Тронка")
Шістдесятники
Василь Симоненко " Задивляюсь у твої зіниці".
Василь Симоненко " Ти знаєш, що ти - людина..."
Василь Стус " Як добре те, що смерті не боюсь я"
Василь Стус " О земле втрачена, явися!..."
Іван Драч " Балада про соняшник".
Ліна Костенко " Страшні слова, коли вони мовчать ".
Ліна Костенко " Українське альфреско".
Ліна Костенко " Маруся Чурай".
Григір Тютюнник " Три зозулі з поклоном".
Література еміграції
Іван Багряний " Тигролови"
Євген Маланюк " Стилет чи стилос?"
8 клас
Класифікація літературних творів
Епос (оповідання,казка,новела,повість,роман).
Лірика ( громадянська,інтимна,філософська,пейзажна).
Драма ( трагедія,драма,комедія).
Ліро-епічні твори ( дума,поема,балада,байка).
Епос
Жанри: - про тварин,
- соціально-побутовий,
- героїчно - фантастичний,
- хроніка,роман,
- історичний.
- історично-психологічний,
- соціально-психологічний,
- пригодницький,
- урбаністичний,
- у новелах,
- у віршах.
Лірика
Жанри : гімн, ідилія,ода,посилання,елегія,сатира,мадригал,епіграма.
Драма
Жанри: драма-феєрія,лірична драма,романтична драма,драматична поема.
Український фольклор
Усна народна творчість ( фольклор) - це різножанрові твори , що виникають у певному середовищі, передаються з уст в уста із сивої давнини, зазнаючи певних змін, мають обрядове, розважальне, виховне значення.
Жанри фольклору (казки,міфи.лічилки,прислів'я,приказки,загадки,скоромовки.пісні,легенди. думи,перекази, смішинки).
Пісні 1.Календарно-обрядові (веснянки,гаївки,колядки,щедрівки).
2.Соціально-побутові( козацькі,чумацькі,бурлацькі,кріпацькі,рекрутські).
3.Родинно-побутові( про кохання,про сім'ю).
4. Історичні пісні.
5.Пісні-хроніки.
6.Балади.
Календарно-обрядові пісні
Більшість обрядів і обрядових пісень пов'язана з календарем, тому і розрізняють пісні літнього циклу(русальні,купальські,жниварські), зимового циклу( колядки, щедрівки)і весняного (веснянки).
Зимовий цикл.Колядки виконують під час обряду колядування на Різдвяні свята, а щедрівки - у щедрий вечір, під Новий рік. Гурти молоді обходили домівки, іноді з
" козою"( один із щедрувальників у вивернутому кожусі і з дерев'яною головою кози), величали піснями господарів,бажаючи їм достатку, а за це просили винагороду.
Весняний цикл. Веснянки виконували під час весняних обрядів. Це - закличні пісні , вони мали закликати весну і добрий врожай. До найвідоміших веснянок належать такі:
" Ой весна,весна - днем красна", " А ми просо сіяли.сіяли"," Подоляночка".
Літній цикл. Русальні пісні дуже давні за походженням, їх виконували під час
"русального тижня", у кінці травня - на початку червня, коли починало колоситися жито.Наші пращури хотіли забезпечити високий урожай і вплинути на міфічних русалок,аби вони не шкодили посівам. Купальські пісні виконували в ніч перед святом Івана Купала (7 липня):хлопці й дівчата збиралися біля вогнищ, стрибали через них,співали,влаштовували ігри,дівчата пускали вінки на воду й дивилися ,куди вони попливуть, - звідти й прийде суджений, спалювали на вогнищі опудало Купали, щоб забезпечити добрий урожай на майбутній рік. Жниварські пісні - обрядові величальні пісні,які виконували під час жнив. День їх закінчення перетворювався на свято завершення польових робіт зі збирання врожаю. Воно проходило радісно й урочисто, супроводжувалося цікавими дійствами й піснями.
Соціально-побутові пісні
У соціально-побутових піснях відтворено життя наших пращурів. Ці пісні поділяють на козацькі, кріпацькі, чумацькі,бурлацькі.рекрутські та солдатські, наймитські й заробітчанські.
Козацькі пісні найтісніше пов'язані з історією нашого народу. Саме в козацьких піснях найвідчутнішим є мотиви прощання з родиною та героїчної загибелі козака. Надзвичайно романтично відтворено картину проводів Запорозького Війська у пісні " Ой на горі да женці жнуть". У піснях цього циклу передусім зображено емоції героя , а не самі вчинки
( їх здебільшого відтворено в історичних піснях). Тужливий настрій самотнього, безталанного козака, його загибель тонко передано в пісні " Стоїть явір над водою".
Материн розпач і біль емоційно відтворено в козацькій пісні " Гомін, гомін по діброві".
Чумацькі пісні розповідають про життя людей у дорозі, про напади грабіжників на чумаків, розлуку з родиною.У піснях цього циклу часто розповідається й про причини, які змушували селян чумакувати. Не завжди надії чумака справджувалися: повертався він з Дону лише з батіжком в руках ( " Над річкою бережком"), а то й не повертався взагалі
( " Ой у полі та криниченька").
Кріпацькі пісні зображають тяжке підневільне життя селян, протест проти приниження людської гідності й безправ'я.
У рекрутських і солдатських піснях звучить туга за домівкою, ріднею,як і в чумацьких, водночас і прокльони на адресу панів, які насильно віддали в солдати українських хлопців-кріпаків.
Бурлацькі пісні теж сповнені тугою за рідним краєм, родиною; у них передано важку працю бурлаки й зневажливе ставлення хазяїна до нього.
До бурлацьких пісень тематично близькі наймитські й заробітчанські. У них теж ідеться про долю наймита, якого хазяї зневажають, а буває, й віддають наймита в солдати замість свого сина.
Історичні пісні
Історичні пісні - це народні ліро-епічні твори про важливі історичні події та конкретних історичних осіб.До найвідоміших історичних пісень належать " Зажурилась Україна", " Чи не той то Хміль", " Ой Морозе , Морозенку".
У пісні " Зажурилась Україна" ідеться про боротьбу українців з турецько-татарськими нападниками. З метою змалювання масштабності кривавих подій у творі використано метонімію зажурилась Україна. Як духовна й моральна перемога звучить в останніх рядках погроза розлучити вражого турка з душею.
За основу пісні " Чи не той то Хміль ..." узято одну з найвизначніших подій Національно-визвольної війни під проводом Б.Хмельницького - перша збройна перемога козаків над поляками під Жовтими Водами в травні 1648 р. Ця пісня плекала в народі повагу до свого ватажка Б. Хмельницького.
Теорія літератури
Епітет - художнє означення: пишний сад, зелений ліс. Постійні епітети( фольклорні):
сизий орел, червона калина, битий шлях.
Порівняння - художній вислів, у якому один предмет чи явище зіставляється з іншим, чимось на нього схожим:
Максим козак Залізняк,
Козак з Запорожжя,
Як поїхав на Вкраїну,
Як пишная рожа!
Метонімія - один із тропів: поетичний вислів, у якому одна назва замінюється іншою, що перебуває з нею у якомусь зв'язку: читати Франка - читати твори Франка; Харків вітав переможців - люди, які мешкають у Харкові , вітали переможців.
Паралелізм - паралельне зображення явищ із різних сфер життя, показ одних явищ на фоні інших,зіставлення їх переважно за ознакою дії:
Розвивайся й ти ,сухий дубе,-
Завтра мороз буде;
Убирайся , молодий козаче, -
Завтра поход буде.
Пресоніфікація - надання творам, предметам , явищам та поняттям властивостей людини.Олюднення. Стара черемха заздро поглядала.
Оксиморон - поєднання різко протележних понять, які логічно виключають одне одного, але насправді дають нам нове уявлення: тиша дзвенить, лихо сміється, гарячий сніг.
Анафора — єдинопочаток; одна із стилістичних фігур; вживаний на початку віршових рядків звуковий, лексичний повтор чи повторення протягом цілого твору або його частини синтаксичних, строфічних структур :
Було колись — в Україні
Ревіли гармати;
Було колись — запорожці
Вміли пановати.
Анафора - словосполучення "Було колись", яке повторюється на ПОЧАТКУ рядків.
Епіфора — стилістична фігура, протилежна анафорі, повторення однакових слів, звукових сполучень, словосполучень наприкінці віршових рядків, строф у великих поетичних творах :
«...Вернітеся!» — «Не вернуться! —
Заграло, сказало
Синє море. — Не вернуться,
Навіки пропали!»
Епіфора - повторення ВКІНЦІ рядків словосполучення "Не вернуться".
Пісні Марусі Чурай
Марусі Чурай приписують авторство таких укр. перлин, як: " Засвіт встали козаченьки", " Віють вітри, віють буйні", " Ой не ходи , Грицю, та на вечорниці",
" Грицю,Грицю,до роботи" та ін. Її пісні найчастіше пов'язані з власним життям,тому життєпис Марусі Чурай складено за її ж творами та на основі переказів,легенд,усних спогадів сучасників,записи яких не збереглися.
Маруся Чурай народилася в Полтаві в сім'ї хороброго й чесного козака Гордія Чурая, якого стратили поляки після поразки в битві під Кумейками 1637 р. проти гетьмана Полоцького. Дівчина мала чудовий голос і сама складала пісні.
У пісні " Віють вітри,віють буйні" передано почуття самотньої дівчини , яка порівнює себе з билинкою в полі, що росте на піску - без роси й на спеці.
Вона страждає в розлуці з " милим-чорнобривим".Глибоким рилізмом сповнені рядки з худ.паралелізмом ( "дерева гнуться"- "сльози не ллються"), з них починається твір, а фінал емоційно підсилюють риторичні звертання й оклики
( " Де ти, милий ,чорнобривий?Де ти ? Озовися!"). Пісня має струнку будову, надзвичайно мелодійна.Іван Котляревський використав її як вступну арію Наталки Полтавки в однойменній опері.
Пісня " Засвіт встали козаченьки" побудована у формі діалогу між матір'ю і козаком, який вирушає в дорогу захищати рідний край. Він вимушений покинути рідну матір і кохану дівчину, тож просить свою неньку прихистити в себе дівчину Марусю,як свою дитину, якщо не повернеться з бою. Підсилюють ліризм пісні зменшувально-пестливі суфікси,звертання й постійні епітети.
Ліна Костенко «Маруся Чурай».
Рід літератури «Маруся Чурай»: ліро-епос.
Жанр «Маруся Чурай»: історико-філософський соціально-психологічний роман
у віршах.
Тема «Маруся Чурай»: зображення головної героїні Марусі Чурай як легендарної народної поетеси і талановитої співачки з Полтави; відтворення духовного життя України XVII ст.; усенародна участь у Національно-визвольній війні під проводом Богдана Хмельницького.
Ідея «Маруся Чурай»: возвеличення Марусі Чурай — хранительки національних оберегів, інтелектуальної й незалежної жінки; утвердження в образі Марусі Чурай найкращих рис українського жіноцтва — багатої духовності, співучості, ліризму, романтичної вдачі, незалежності натури, що засвідчують незнищенність національного духу, глибоку віру в духовну силу й могутність українців.
Герої: Маруся Чурай, Гриць Бобренко, полковий обозний Іван Іскра, полтавський полковник Мартин Пушкар, козак Чесько Черкес, Галя Вишняківна, війт Семен Горбань.
Композиційно-стильові особливості «Маруся Чурай»: тематично й композиційно роман надзвичайно складний, багаторівневий, багатопроблемний. Він «нагадує кристал, у якому безліч граней» (В. Панченко). Майже три з половиною століття живе в народі легенда про Марусю Чурай — славнозвісну піснярку. Легенда про любовну помсту (отруєння дівчиною свого коханого) була поширеною темою і в художній літературі (драма М. Старицького «Ой не ходи, Грицю...», повість О. Кобилянської «В неділю рано зілля копала»). В авторському міні-пролозі — вказівка на історичну основу твору: «Влітку 1658 р. Полтава згоріла дощенту». У творі справжні факти пересипані домислами автора; важливі події української історії середини XVII ст. відтворено в образах Богдана Хмельницького, Якова Остряниці, Северина Наливайка, Павла Павлюка, Яреми Вишневецького та ін.
Назва роману — своєрідна легенда, національний символ, що передає і зміст епохи, і особливості українського етносу. Роман складається з дев’яти розділів, події в яких розгортаються протягом року: судять Марусю влітку, а помирає
дівчина від сухот навесні.
Розділи роману «Маруся Чурай»:
I — «Якби знайшлась неопалима книга»;
II — «Полтавський полк виходить на зорі»;
III — «Сповідь» (внутрішній монолог героїні, у якому є екскурси в минуле);
IV — «Гінець до гетьмана»;
V— «Страта»;
VI — «Проща»;
VII — «Дідова Балка»;
VIII — «Облога Полтави»;
IX — «Весна, і смерть, і світле воскресіння».
Центральним є розділ «Сповідь» — три ночі Марусі, проведені в темниці перед стратою. Через спогади героїні перед нами проходять епізоди історії України, змальовано переживання і страждання дівчини, її особисту драму. Сюжетні колізії трактуються у двох площинах — особистісній і суспільній (сцени особистого життя Марусі органічно вплітаються в драматичні події Національно-визвольної війни українського народу під проводом Б. Хмельницького проти польської шляхти).
Кульмінація 1 — суд і вирок.
Зав 'язка — спогади Марусі про стосунки з Грицем.
Розвиток дії — Маруся йде на прощу.
Кульмінація 2 — облога Полтави.
Розв’язка — зняття облоги, Маруся проводжає полк, що співає її пісні.
Позасюжетні елементи: портрети героїв, пейзажі, опис саду, пісні, діалоги, монологи, авторські відступи.
Особливості сюжету «Маруся Чурай»: на початку твору — розв’язка, що поєднує його з новелою.
Дві сюжетні лінії: визвольна боротьба українського народу проти польської шляхти під проводом Б. Хмельницького; любовна лінія, що розвивається за принципом трикутника: Маруся — Гриць — Іван Іскра. Образ Марусі Чурай — образ митця свого часу, який органічно зливається з образом України. Постать реальної дівчини з народу, обдарованої чарівним голосом і поетичним світосприйняттям, виростає до символу, ніби вбираючи в себе духовний потенціал Вітчизни. За словами Івана, Маруся — це голос України, душа її. «Звитяги наші, муки і руїни безсмертні будуть у її словах», — каже про поетесу Іван Іскра. Таку ж характеристику дає дівчині й гетьман Богдан Хмельницький, який говорить, що «її пісні — як перло мно- гоцінне, як дивен скарб серед земних марнот». Справжній митець, Маруся, наділена даром глибше й гостріше за інших відчувати світ, близько перейматися людськими радощами й стражданнями. У свідомості читача образ Марусі Чурай зливається з образом України не лише тому, що її підносять до символу інші герої роману, а передусім через те, що в ній уособлені найкращі моральні риси українського народу, його найвищі духовні злети, найкращі моральні переконання і судження митця своєї доби, оскільки тема митця і мистецтва проходить через історичний роман у віршах «Маруся Чурай» наскрізно. Проблематика «Маруся Чурай»: любові й зради; патріотизму і пристосуванства; митця і народу, свободи творчості; причин утрати української державності; родинних стосунків; батьків і дітей; виховання;
служіння народові.
Примітки: В основу свого твору Ліна Костенко поклала відому чи не кожному
українцеві, знану в багатьох країнах світу баладу «Ой не ходи, Грицю...».
Історичне полотно твору становить окрему сторінку, через яку ще раз висвітилися долі героїв роману. І життєву лінію головної героїні, Марусі Чурай, Ліна Костенко ввела в бурхливі соціально-політичні перипетії суспільного поступу України XVII ст., а ще точніше — періоду визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького. Представники козацької республіки в романі — Богдан Хмельницький, Лесько Черкес, Мартин Пушкар, Іван Іскра, Яким Шибилист і ті, хто з небуття «повернулися в думі» (Яків Остряниця, Гордій Чурай, Павлюк, Наливайко). До цього славного лицарства належить і дід Галерник, «самітник і химерник», котрий «од трьох шабель ще й досі не загоєн». Грицько Бобренко теж козак, але він з часом засвоїть іншу мораль, далеко не козацьку, неодноразово повторивши Марусі: «Любов любов’ю, а життя життям». Любов і зрада, пісня й історія — найголовніші ідейно-естетичні начала, що визначають багатство поліфонії твору.
Твір побудований на антитезі — протиставленні високого й низького, приземленого й духовного. Вибір життєвих пріоритетів ділить персонажів твору на два світи, які перебувають у жорсткому конфлікті. І всі події життя героїв визначаються їх належністю до котрогось із цих світів. Протиборство двох таборів не лише соціальне — воно має ширше підгрунтя. Соціальне розшарування помітне вже в першому розділі, коли знайомимося із запорожцями та «домариками»; наявна також і відмінність їх духовних світів. Саме цей конфлікт у романі — чи не найголовніший. Для українця того часу основний спосіб життя — осілий, тобто життя хлібороба, селянина. Тому, наприклад, не можна сприймати образ Бобренчихи, яка закопалася в землю, «як кріт», лише негативно. Цей образ радше правило, ніж виняток. Винятком є Маруся — з її духовним буттям понад своїм часом.
За роман у віршах «Маруся Чурай» і збірку поезій «Неповторність» 1987 р. Ліна Костенко удостоєна Державної премії УРСР ім. Т. Г. Шевченка.
Народні балади
Балада - віршований ліро-епічний твір казково-фантастичного,легендарно-історичного чи героїчного змісту з драматично напруженим сюжетом.
Ознаки балади: невелика кількість персонажів,
незвичайність і загадковість подій,
гострота ,а часто і трагічність у розв'язанні конфлікту,
похмурий колорит,
ліризм, наявність казкових чи фантастичних елементів.
У баладах часто використовується прийом метамарфози, в основі якого - перетворення людини на рослину чи тварину. До найвідоміших належать балади : " Бондарівна",
" Лимерівна"," Ой,не ходи Грицю ,та й на вечорниці", " Козака несуть"," Ой чиє ж то жито, чиї ж то покоси".
Зміст балади " Ой летіла стріла" ( зіставлення почуттів людей різних родинних зв'язків)
розкритий через трагічну ситуацію - оплакування вбитого.Початок твору нагадує народні голосіння з їх риторикою,вигуками,уявним діалогом: " Ой де ж вона впала? - На вдовинім полі.Кого ж вона вбила? - Вдовиного сина. Немає нікому плакати поньому".Фінал балади несподіваний: удова " в суботусваталась,в неділю вінчалась, а в понеділок нагайка шуміла,нагайка шуміла коло її тіла".
Думи
Дума - це великий віршований народний ліро-епічний твір героїчного або соціально-побутового змісту, який виконується речитативом -протяжним мелодійним проказуванням - у супроводі кобзи, бандури чи ліри.
Дума має оригінальну художню форму: не ділиться на строфи, а її різноскладові рядки утворюють періоди й об'єднані найчастіше дієслівною римою.
Думи виконували мандрівні співці: кобзарі, бандуристи, лірники.
За обсягом думи більші від історичних пісень,і на відміну від балад та епосу інших народів у їхньому змісту немає нічого фантастичного.
Як правило у структурі думи є три частини:заспів,або зачин( " заплачка",як називали її кобзарі), основна розповідь, закінчення( " славословіє").
Героями дум були улюблені внароді історичні постаті: Самійло Кішка,Байда, Богдан Хмельницький, Петро Сагайдачний, Петро Дорошенко, Іван Богун...
Найвідоміша козацька дума " Маруся Богуславака" розповідає історію,як дівчина звільняє групу українських козаків, котрі перебували в полоні протягом 30 років, і не тікає з ними , а залишається , оскільки неволя стала єдиним способом життя , до якого вона звикла. Маруся Богуславка - легендарна українська героїня - символізує тих полонянок,які змушені були покинути Україну, " потурчитися", але все ще мали незбориме почуття любові до рідної землі.
Дума " Буря на Чорному морі" має простий сюжет на тему традицуійних народних моральних норм,християнської моралі. У заспіві ясний сокіл,що навіює співчутливий настрій,жалібно квилить,сидячи на білому камені й поглядаючи на море.На початку зображене лихе знамення - затемнення сонця: " Половина місяця у тьму уступило". Героїв твору - братів - покарано за гріхи , які вони вчинили вдома: не взяли батьківського благословення, не шанували брата й сестру, не хрестилися, не скидали шапок,ідучи повз церкву, старим людям грубіянили тощо.Дума прославляє сімейно-родиння зв'язки, які наділені тут майже містичною силою, пропагує ідею святості святості сімейних родинних взаємин.
Псевдоніми
українських письменників, твори яких входять до програми ЗНО
Справжнє ім'я та прізвище - Псевдоніми
Квітка Григорій Федорович - Григорій
Квітка-Основ'яненко, Грицько Основ'яненко, Євстратій Мякушкін
Т. Шевченко - Дармограй Пантелеймон Куліш - Павло Ратай, Панько Олелькович, Хуторянин Вілінська Марія Олександрівна - Марко Вовчок Левицький Іван Семенович - Іван Нечуй-Левицький Панас Якович Рудченко - Панас Мирний Тобілевич Іван Карпович - Іван Карпенко-Карий Іван Франко - Дженджалик, Марко, Руслан, Мирон, Мирон Ковалишин, Іван Живий, Один з русинів міста Львова Лариса Петрівна Косач - Леся Українка В. Стефаник - Василь Семенів Кандиба Олександр Іванович - Олександр Олесь В. Винниченко - В. Деде Микола Фітільов - Микола Хвильовий Ю. Яновський - Георгій Ней, Юрко Юрченко Губенко Павло Михайлович - Остап Вишня, Павло Грунський Григір Тютюнник - Ташанський Лозов'ягін Іван Павлович - Іван Багряний Псевдоніми українських письменників, твори яких не включені до програми ЗНО, але вивчаються за шкільною програмою
Маркіян Шашкевич - Руслан
Яків Головацький - Ярослав Іван Вагилевич - Далібор Борис Грінченко - Василь Чайченко Григорій Косинка - Григорій Стрілець Юрій Клен - Бурґгардт Освальд Олег Кандиба - Олег Ольжич В. Очерет - В. Барка |
Назва твору
|
Автор
|
Жанр
|
"Ой
Морозе, Морозенку"
|
народ
|
історична
пісня
|
"Чи
не той то хміль"
|
народ
|
історична
пісня
|
"Бондарівна"
|
народ
|
балада
|
"Маруся
Богуславка"
|
народ
|
дума
|
"Віють
вітри"
|
Маруся
Чурай
|
пісня
|
"Засвіт
встали козаченьки"
|
Маруся
Чурай
|
пісня
|
"Слово
про похід Ігорів"
|
анонімний
|
героїчна
поема
|
"Повість
минулих літ"
|
Нестор
Літописець
|
літопис
|
"De
libertate"
|
Г.
Сковорода
|
ліричний
вірш
|
"Всякому
місту - звичай і права"
|
Г.
Сковорода
|
ліричний
вірш
|
"Бджола
та Шершень"
|
Г.
Сковорода
|
байка
|
"Енеїда"
|
І.
Котляревський
|
бурлескно-травестійна
поема
|
"Наталка
Полтавка"
|
І.
Котляревський
|
соціально-побутова
драма
|
"Маруся"
|
Г.
Квітка-Основ'яненко
|
перша
україномовна соціально-реалістична сентиментальна повість
|
"До
Основ'яненка"
|
Т.
Шевченко
|
послання
(громадянська лірика)
|
"Катерина"
|
Т.
Шевченко
|
соціально-побутова
поема
|
"Гайдамаки"
|
Т.
Шевченко
|
революційно-романтична,
історико-героїчна поема, перший український історичний роман у віршах
|
"Кавказ"
|
Т.
Шевченко
|
сатирична
поема (інвектива)
|
"Сон"
|
Т.
Шевченко
|
сатирична
поема (перша політична сатира)
|
"І
мертвим, і живим..."
|
Т.
Шевченко
|
послання
(громадянська + патріотична лірика)
|
"Заповіт"
|
Т.
Шевченко
|
ліричний
вірш (громадянска лірика)
|
"Мені
однаково"
|
Т.
Шевченко
|
ліричний
вірш (громадянска лірика)
|
"Чорна
рада"
|
П. Куліш
|
перший
український історичний роман-хроніка
|
"Максим
Гримач"
|
Марко
Вовчок
|
родинно-побутове
оповідання
|
"Кайдашева
сім'я"
|
І.
Нечуй-Левицький
|
соціально-побутова
повість-хроніка
|
"Хіба
ревуть воли, як ясла повні?" ("Пропаща сила")
|
П.
Мирний, І. Білик
|
соціально-психологічний
роман (роман з народного життя)
|
"Мартин
Боруля"
|
І.
Карпенко-Карий
|
трагікомедія
|
"Мойсей"
|
І.
Франко
|
філософська
поема
|
"Гімн"
|
І.
Франко
|
ліричний
вірш (громадянська лірика)
|
"Чого
являєшся мені у сні"
|
І.
Франко
|
ліричний
вірш (інтимна лірика)
|
"Тіні
забутих предків"
|
М.
Коцюбинський
|
повість
|
"Intermezzo"
|
М.
Коцюбинський
|
новела
|
"Земля"
|
О.
Кобилянська
|
повість
|
"Лісова
пісня"
|
Леся Українка
|
драма-феєрія
|
"Сontra
spem spero"
|
Леся
Українка
|
ліричний
вірш (філософська + особиста лірика)
|
"Камінний
хрест"
|
В.
Стефаник
|
психологічна
новела
|
"Блакитна
панна"
|
М.
Вороний
|
ліричний
вірш (пейзажна лірика)
|
"Чари
ночі"
|
О. Олесь
|
романс
(інтимна лірика)
|
"О
слово рідне, орле скутий"
|
О. Олесь
|
ліричний
вірш (патріотична лірика)
|
"Ви
знаєте, як липа шелестить"
|
П.
Тичина
|
ліричний
вірш (інтимна + пейзажна лірика)
|
"Арфами,
арфами"
|
П.
Тичина
|
ліричний
вірш (пейзажна лірика)
|
"О
панно Інно"
|
П.
Тичина
|
ліричний
вірш (інтимна лірика)
|
"Молюсь
і вірю"
|
М.
Рильський
|
ліричний
вірш (філософська лірика)
|
"Любіть
Україну"
|
В.
Сосюра
|
ліричний
вірш (патріотична лірика)
|
"Різдво"
|
Б.-І.
Антонич
|
ліричний
вірш (філософська лірика)
|
"Момент"
|
В.
Винниченко
|
новела
|
"Я (романтика)"
|
М.
Хвильовий
|
новела
|
"Подвійне
коло"
|
Ю.
Яновський
|
новела
|
"Шаланда
в морі"
|
Ю.
Яновський
|
новела
|
"Місто"
|
В.
Підмогильний
|
урбаністичний
роман
|
"Моя
автобіографія"
|
Остап
Вишня
|
гумореска
|
"Сом"
|
Остап
Вишня
|
усмішка
|
"Мина
Мазайло"
|
М. Куліш
|
сатирична
комедія
|
"Україна
в огні"
|
О.
Довженко
|
кіноповість
|
"Зачарована
Десна"
|
О.
Довженко
|
кіноповість
|
"Пісня
про рушник"
|
А.
Малишко
|
пісня
(особиста лірика)
|
"Лебеді
материнства"
|
В.
Симоненко
|
ліричний
вірш (колискова)
|
"Як
добре те, що смерті не боюсь я"
|
В. Стус
|
ліричний
вірш (патріотична + філософська лірика)
|
"О
земле втрачена, явись"
|
В. Стус
|
ліричний
вірш (патріотична лірика)
|
"Балада
про соняшник"
|
І. Драч
|
модерна
балада
|
"Стилет
чи стилос"
|
Є.
Маланюк
|
ліричний
вірш
|
"Маруся
Чурай"
|
Л.
Костенко
|
роман у віршах
|
"Українське
альфреско"
|
Л.
Костенко
|
ліричний
вірш (філософська лірика)
|
"Страшні
слова, коли вони мовчать"
|
Л.
Костенко
|
ліричний
вірш (філософська + громадянська лірика)
|
"За
мить щастя"
|
О.
Гончар
|
новела
|
"Три
зозулі з поклоном"
|
Г.
Тютюнник
|
новела
|
"Тигролови"
|
І.
Багряний
|
пригодницький
роман
|
Немає коментарів:
Дописати коментар